Geweest

  • Geweest
    Di 14 feb 2017 ⋅ 20:15
    Wo 15 feb 2017 ⋅ 20:15
    Do 16 feb 2017 ⋅ 20:15

Emilia Galotti
Toneelgroep Amsterdam/Toneelschuur Producties

Valentijnsovernachting in het Kurhaus!
Koop kaarten voor de voorstelling Emilia Galotti op 14 februari en u maakt automatisch kans om 's nachts in het Kurhaus te overnachten. U krijgt een prachtige, romantische kamer met uitzicht op zee en 's ochtend een heerlijk ontbijt. Op 10 februari hoort u of u gewonnen heeft zodat u zich kunt verheugen.

 

Emilia Galotti (1772) van Gotthold Ephraim Lessing is een klassieker. Emilia Galotti is het mooiste meisje in het land. Zij staat op het punt te trouwen met graaf Appiani. Het wordt een modern huwelijk, uit liefde. Maar dan ziet prins Gonzaga haar geschilderde portret. Meteen staat hij in vuur en vlam. De prins moet en zal haar hebben en gaat daarin tot het uiterste.

Emilia Galotti speelt zich af in een wereld met prinsen en gravinnen, maar is desondanks nog altijd actueel. Emilia zit gevangen in haar eigen schoonheid. De maatschappij om haar heen (zowel de mannen als de vrouwen) maken iets van haar, wat ze niet wil zijn. Hoe gaat ze daarmee om? En wat zijn de Emilia´s van onze tijd? In een kleurrijke, licht absurde, maar harde wereld gaat Maren Bjørseth op zoek naar de vrouw achter het mooie gezicht, de kracht en de eigenwijsheid.

Achtergrondinformatie bij Emilia Galotti
De achttiende eeuw is de eeuw van het absolutisme. De vorst is oppermachtig. Maar het is ook de eeuw van de opkomende burgerij. Twee levensbeschouwingen komen tegenover elkaar te staan. In deze tijd van grote spanning en onrust stelt Gotthold Ephraim Lessing in Emilia Galotti (1772) op scherpe wijze de tirannie van de heersende klasse en de rechteloosheid van burgers aan de kaak.

Tot Lessing gingen tragedies alleen maar over het lot van koningen. Met het burgerlijk treurspel wordt nu ook het burgerlijk leven op het toneel gezet. Meer nog: het toont de clash tussen de willekeur van de vorst en de nieuwe burgermoraal. Emilia Galotti is klassenstrijd avant la lettre.

Door de tijd heen is Emilia Galotti ook een drama van de vrijheid geworden. De jonge vrouw wordt geen eigen zelfstandigheid gegund. Zij zit gevangen tussen twee levensbeschouwingen, tussen twee mannen: de prins en haar vader. Die laatste is al rationeel verlicht als nieuwe burger. Maar ook hij valt onder invloed van de gebeurtenissen terug op de oude erecode. Emilia’s eer is geschonden. Daarvoor rest maar één uitweg: de dood.

Maren E. Bjørseth over Emilia Galotti: “In een kleurrijke, lichtelijk absurde, maar harde wereld ga ik op zoek naar de vrouw achter het mooie gezicht, de kracht en de eigenwijsheid. Maakt Emilia een trofee van zichzelf of maakt de maatschappij haar zo? Sinds Een poppenhuis (2012 ) ben ik steeds gefascineerd door de vrouw als symbool, als machtspersoon en als machteloos object. Sterke vrouwen komen steeds terug in mijn voorstellingen en Emilia Galotti is een nieuwe stap in dit onderzoek.“

‘De cast speelt het zwarte komediespel voortreffelijk’ - ★★★★ Volkskrant

'Een voorstelling die wemelt van de briljante regievondsten' - Haarlems Dagblad

‘een voorstelling van grote schoonheid’ - ★★★★ RiRo Toneelblog

‘Absolute parel is Keja Klaasje Kwestro als gravin, die als een prul is afgedankt’ - ★★★ Trouw

'Er wordt gekonkeld en gemoord, maar het blijft altijd speels en opgewekt' - ★★★ Parool

'De vrouw als speelbal' - ★★★ NRC

Tekst: Gotthold Ephraim Lessing
Regie: Maren E. Bjørseth  
Met: Diewertje Dir, Keja Klaasje Kwestro, Hannah van Lunteren, Vanja Rukavina, Harm Duco Schut, Sieger Sloot
Foto's: Sanne Peper

Bekijk alle reacties

DEZE VOORSTELLING DOORSTUREN

Om spam te voorkomen moet de hier bovenstaande "reCAPTCHA" beveiliging worden ingevuld alvorens het formulier te kunnen versturen.

Kalender

Februari 2017
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.